nl
fr
Andere informatie en diensten van de overheid : www.belgium.be

De Belgische site voor betrouwbare informatie over klimaatverandering

Huishoudtoestellen, verlichting, verwarming, beglazing, auto’s… kunnen echte energievreters zijn. Wat niet alleen een negatief effect heeft op onze portefeuille, maar ook op ons klimaat.

Om die reden heeft de federale overheid (de Diensten Klimaatverandering en Produktbeleid van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu) de rekenmodule "energievreters" ontwikkeld. 

Image


De website Energievreters.be

De website www.energievreters.be herbergt een complexe maar toegankelijke en praktische rekenmodule die iedereen wil aanzetten tot een doordacht energiegebruik.

Hij laat toe om enerzijds energievreters in huis op te sporen en hun verbruik te verminderen, maar vooral ook om geen nieuwe energievreters in huis te halen door uitsluitend energievriendelijke toestellen of producten te selecteren.

Voor alle productcategorieën (huishoudelektro, verlichting, wagen, vensters,…) die in deze rekenmodule opgenomen zijn, kan je:

  • het energieverbruik (in Euro) en de milieu-impact (in CO₂) inschatten of berekenen
  • via gebruikstips het energieverbruik van je huidige toestellen en producten doen dalen
  • nagaan welke nieuwe toestellen of producten op de Belgische markt beschikbaar zijn, en hun kost en milieu-impact op lange termijn onderling vergelijken
  • de terugverdientijd bepalen van de vervanging van een oud toestel door een nieuw, energiezuiniger toestel.

Meer info over de website

Een campagne die aansprak

Om het bestaan van deze rekenmodule bij het grote publiek bekend te maken, werd eind 2006 een publiciteitscampagne gelanceerd. Sindsdien wordt één tot twee keer per jaar een nieuwe ’communicatiegolf’ geprogrammeerd om de aandacht op deze module te vestigen via een een reeks aantrekkelijke en humoristische campagnebeelden, banners op websites of korte radiospotjes.

Image
Image
Image
Image

De radiospots


Een (inter)nationale erkenning: goud, zilver en brons!

Image

Op 3 mei 2007 (enkele maanden na haar lancering) won de energievreterscampagne tweemaal goud (NL + FR) in het kader van de PAMPA Award (Public Authorities Magazine Print Award), een prijs georganiseerd door de Federatie van Belgische Magazines (Febelma) en toegekend aan de beste campagnes van de verschillende Belgische overheden (niet-commerciële campagnes).

Image


Enkele weken later won de campagne eveneens goud in het kader van de MPA Award (Magazine Print Award) van dezelfde federatie maar hier trad de campagne in competitie met alle commerciële campagnes. Het was de eerste keer dat een overheidscampagne hier een finaleplaats (en dan nog wel goud) wegkaapte!

  • Op Europees niveau won de campagne de Silver award van Epica.
  • Op internationaal niveau, nl. tijdens het New York Advertising Festival (juni 2007) ontving de campagne "Bronze World Medal" en "UNDPI-Gold" (prijs van de VN: "United Nations Department of Public Information") in de categorie "Environmental issues".
  • Diezelfde maand werd de campagne getoond op het internationale publiciteitsfestival in Cannes 2007 in de tentoonstelling "Together for a sustainable world - Exhibition of worldwide advertising on environmental and social responsibility", georganiseerd door ACT Responsible. 
Image
  • Een jaar later werden twee campagnebeelden ’shortlisted’ in het Festival van Cannes 2008 in de categorie sensibilisatie, maar behaalde ze uiteindelijk geen "Cannes Lion".