Het Mechanisme voor koolstofgrenscorrectie (Carbon Border Adjustment Mechanism of kortweg CBAM), ingevoerd door EU-verordening 2023/956, is het eerste mechanisme ter wereld dat erop gericht is de meest energie-intensieve sectoren koolstofarm te maken en tegelijkertijd het risico van koolstoflekkage te minimaliseren, met name de verplaatsing van de productie naar derde landen die minder ambitieuze milieunormen hanteren. Op die manier tracht het een toename te vermijden van koolstofemissies die buiten het grondgebied van de Europese Unie worden geproduceerd.
Het CBAM is een van de maatregelen in de Green Deal (Fit for 55-pakket) die erop gericht zijn koolstoflekkage tot een minimum te beperken, de EU-ETS aan te vullen en te versterken en bij te dragen tot de wereldwijde decarbonisatie en de verwezenlijking van klimaatneutraliteit tegen 2050.
Dit nieuwe mechanisme wil enerzijds indirect de bedrijven stimuleren om hun processen zo groen mogelijk te maken en anderzijds de commerciële partners van de EU in derde landen stimuleren om de sectoren die onder de CBAM vallen koolstofarm te maken. Dit mechanisme is in overeenstemming met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en het internationale milieurecht.
De CBAM-goederen dekken slechts indicatief sectoren van cement, meststoffen, ijzer en staal, elektriciteit, aluminium en waterstof, aangezien zij een hoog risico op koolstoflekkage vertegenwoordigen aangezien zij meer dan 45% van de EU-emissies in ETS-sectoren dekken.
Op middellange en lange termijn kan de toepassing van de CBAM-verordening worden uitgebreid naar goederen die tot andere sectoren behoren.
Belgische bevoegde autoriteit voor CBAM
Algemene Administratie van Douane en Accijnzen